2019-11-16 15:46Pressmeddelande

Vintagemarknaden kan inte få nog av kvalitetsklockor – nytt rekord på Kaplans!

Med en fullsatt auktionssal startade Klockkvaliten med budgivare online och internationella budgivare på telefon. Tillsammans hjälpte de till att sätta det nya rekordet
på Kaplans – sammanlagt klubbades vintageklockor för ett slutpris på över 9,4 miljoner SEK.

– Vintagetrenden ser inte ut att mattas av, snarare tvärtom, den är större än någonsin! Idag går de bättre objekten för högre summor än tidigare och köparna internationellt blir bara fler, säger Georgios Batselas, chef för Kaplans Klockvärdering.

Dagens mest spektakulära och uppmärksammade budgivning stod auktionsnummer 61 för, en diamantprydd Rolex Day-Date med en så kallad ”Full Pavé Dial”. Klubban föll till slut på 930 000 kr (utrop 680 000 kr).

Dagens dyraste klocka var auktionsnummer 73, en Patek Philippe Grand Complication som klubbades för 1 360 000 kr.

Auktionen bjöd på många intensiva budgivningar och hela 93 % av klockorna fann nya ägare.

Varm tack till alla våra kunder som bidrog till en spänningsfylld auktion!

Se resultat

Om Klockkvaliten
Klockkvaliten erbjuder klockälskaren den ultimata kombinationen av samlarklockor och kvalitetsur, alla handplockade av våra experter. Du hittar ovanliga modeller, intressanta NOS-klockor och vintageklockor med spännande proveniens från märken som Rolex, Patek Philippe, Omega, Jaeger-LeCoultre, IWC m.fl. Sedan 90-talet har Kaplans auktionerat ut klockor av världsklass och kunnat erbjuda klockälskaren den ultimata kombinationen av samlarklockor och kvalitetsur, alla handplockade av våra experter till Klockkvaliten.