2021-11-24 08:45Pressmeddelande

Välkommen till Smyckekvaliten – auktionen med säsongens mest bländande juveler

Den 24 november öppnar visningen av Smyckekvaliten, Kaplans kvalitetsauktion för smycken och silverföremål. Höstens auktion bjuder på 239 st kurerade objekt och rymmer något för alla, du hittar allt från magnifika juvelbeströdda smycken till mer avskalad modern design.

– Det unika med Smyckekvaliten är att auktionen samlar smycken från så många stilepoker. Utbudet spänner från antika 1700-talssmycken via La Belle Èpoque och Art Deco fram till idag. Ett av auktionens äldsta föremål är auktionsnummer 22, ett hänge med miniatyrporträtt från 1784. Den här typen av smycken och av den kvaliteten hittar man inte överallt idag, det är verkligen något alldeles extra! menar Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Missa inte helgens auktion med oemotståndliga diamanter, rubiner, safirer och smaragder i en ljuvlig mix av både antikt och modernt. Såväl skandinavisk design som internationella juvelmärken som Cartier, Van Cleef & Arpels och Bvlgari finns representerade.

Utropen du inte får missa:
Auktionsnummer 7 är en vacker rysk 1890-talsbrosch i form av en fyrklöver med burmesiska obehandlade safirer och rosenslipade diamanter, troligen Edward Schramm, Sankt Petersburg.

Auktionsnummer 28 är en bedårande blombrosch med en 1,90 ct svagt rosa antik kuddslipad diamant inramad av antik- och rosenslipade diamantblad. Broschen kan också bäras som hängsmycke eller som hårprydnad.

Auktionsnummer 132 en bred armring från 1960 i guld formgiven av en av Sveriges främsta smyckeskonstnärer, Sigurd Persson (1914-2003).

Auktionsnummer 164 är ett ljuvligt exempel på franskt Art Deco, ett platinaarmband med diamanter och en intensivt blå kuddslipad safir, 1920/30-tal.

Smyckekvaliten klubbas i auktionssalen på Biblioteksgatan 5, lördag 27 november med start kl. 13:00. Auktionen kan också följas via livestreaming online.

Visning
onsdag – fredag 10:00-18:00
lördag 11:00-13:00

Se auktionen
Läs mer om auktionen

Om auktionen
Smyckekvaliten hålls två gånger om året, vår och höst. Varje säsong kureras de mest exklusiva och eftertraktade juvelerna för att nå köpare och samlare världen över. Auktionens genomslagskraft visade sig inte minst i våras då ett försäljningsrekord uppnåddes och smycken för över 4,8 miljoner hittade nya ägare.