2019-11-25 09:30Pressmeddelande

Unik prototyp av Torun Bülow-Hübe säljs på auktion!

Nu har du en sällsynt chans att förvärva en collier från Torun Bülow-Hübes egen smyckessamling. Lördagen den 30 november klubbas Smyckekvaliten på Kaplans och auktionens sista utrop är en unik collier formgiven av Torun Bülow-Hübe för Georg Jensen. Smycket kommer med ett proveniensbrev från Toruns dotter.

Se auktionsnummer 213

----

Vivianna Torun Bülow-Hübe (1927-2004) var en sann skandinavisk designikon. Hon kan beskrivas som en av Skandinaviens mest berömda silversmeder av vår tid och var bland annat den första kvinnliga silversmeden att nå hög status internationellt. Under en stor del av sin karriär var hon verksam som smyckesformgivare för Georg Jensen.

Nyskapande, enkelhet och funktionalism karaktäriserade Toruns smycken och hon ville framhäva kvinnan som bar dem, inte stjäla uppmärksamheten ifrån henne.

Smyckena skulle vara lätta att bära och passa i alla sammanhang och bars av bland andra Billie Holiday, Ingrid Bergman och Brigitte Bardot. Hennes smycken tillverkas än idag och är fortfarande efterfrågade och mycket uppskattade världen över, då hennes originella stil och hantverksskicklighet är något få bemästrat.

----

Om auktionen:
Smyckekvaliten på Kaplans är känt för sitt unika utbud och lockar köpare både i Sverige och internationellt. Smyckekvaliten erbjuder kvalitetssmycken utöver det vanliga, här samlas unika smycken från eftertraktade formgivare, magnifika enstensringar, gnistrande diamanter, praktfulla ädelstenar och antika smycken. Smyckekvaliten klubbas varje höst och vår på Kaplans.

Höstens upplaga av Smyckekvaliten klubbas lördagen den 30 november kl 13:00 på Biblioteksgatan 5, Stockholm.

För mer information, intervjuförfrågningar, eller bilder, tveka inte att höra av dig!