2023-03-30 10:56Pressmeddelande

Unik Art Deco-ring från Cartier säljs på auktion

Nu har du möjlighet att förvärva en helt unik Cartier ring med proveniens Barbara Hutton (1912-1979).

– Ringen har aldrig tidigare varit ute för försäljning vilket gör det här auktionsnumret extra spännande, säger Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Barbara Hutton levde ett händelserikt liv i USA:s societet. Som barnbarn till Woolworth-grundaren ärvde hon en av USA:s största förmögenheter. Under sin livstid samlade Barbara på sig en av de mest imponerande smyckeskollektionerna som någonsin setts.

– Ringen gavs som gåva till Barbaras sjukgymnast Karin Gustafson på en resa i Egypten år 1935. I brev som Karin skrev hem till Sverige kan man läsa om hur hon fick ringen. En fantastiskt fin historia om Barbaras givmildhet, fortsätter Stefan.

Barbara var känd för sin eleganta smak och förkärlek för diamanter, vilket kan ses i auktionsnummer 6 på Smyckekvaliten. Art Deco ringen från Cartier är gjord i karvad bergkristall, täckt i platina och beströdd med gnistrande diamanter.

– Smycken som säljs med den här typen av proveniens på auktion tenderar att dra till sig extra uppmärksamhet. Det känns väldigt ärofyllt att vara auktionshuset som erbjuder marknaden denna ring, avslutar Stefan.

Smyckekvaliten klubbas lördag 3 juni på Kaplans i Stockholm.

För mer information, intervjuförfrågningar eller bilder, tveka inte att höra av dig.

Smyckekvaliten
Smyckekvaliten på Kaplans är känd för sitt unika utbud och lockar köpare både i Sverige och internationellt. Smyckekvaliten erbjuder kvalitetssmycken utöver det vanliga, här samlas unika smycken från eftertraktade formgivare, magnifika enstensringar, gnistrande diamanter, praktfulla ädelstenar och antika smycken. Smyckekvaliten klubbas varje vår och höst på Kaplans.