2020-05-27 09:29Pressmeddelande

Spektakulära smycken och lyxiga juveler - Smyckekvaliten på Kaplans lördag 30 maj!

Letar du efter de vackraste juvelerna – antika rariteter, lyxiga klassiker eller design i världsklass – missa inte helgens auktion. Smyckekvaliten samlar det absolut bästa urvalet av ädelstensprydda cocktailringar, utsökta diamantsmycken, statement-amband och silverföremål. Du hittar allt från smycken i skandinavisk design av Wiwen Nilsson, Torun-Bülow Hübe och Karl-Heinz Sauer m.fl. till juveler från de mest exklusiva internationella juvelhusen som Buccellati, Cartier, Chopard och Van Cleef & Arpels.

– Oavsett om du är samlare eller bara älskar smycken är det här du hittar säsongens allra bästa juveler! Det kan vara smycken som det bara finns ett fåtal av, men också märken och modeller som vi inte hittar så ofta i Sverige. Det är det som gör Smyckekvaliten så speciell, berättar Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Även alla ädelstensentusiaster får sitt lystmäte på auktionen i form av enastående smycken med rubiner, smaragder och safirer.

– Det absolut hetaste på den internationella juvelscenen är stora färgstenar. Det tycker vi är väldigt roligt att se eftersom det går att hitta magiskt vackra ädelstenar i nästan hela färgspektrat på auktionen, fortsätter Stefan Gustavsson.

Varmt välkommen till Smyckekvaliten på Kaplans lördag 30 maj.

Utvalda auktionsnummer:

Auktionsnummer 8
Pärlbeströdd armring i 18K guld i design av Karl-Heinz Sauer 1971.

Auktionsnummer 21
Ametistring i design av Wiwen Nilsson 1966, som vi sällan ser på marknaden. Ringen är tillverkad i 18K guld med en ametist på 20 ct.

Auktionsnummer 26
Örhängen i 18K guld från det franska märket Chaumet 1970. Kommer med medföljande originaletui.

Auktionsnummer 114
Trestensring i platina. Mittstenen är en 1,56 ct Colombiansk smaragd, en av de mest eftersökta smaragderna på marknaden. Sidostenarna är två briljantslipande diamanter med en totalvikt på 1 ct.

Auktionsnummer 120
Collier från Chanel i 18K vitguld med två utbytbara diamanthängen.

Smyckekvaliten klubbas lördagen den 30 maj kl 13:00 på Biblioteksgatan 5, Stockholm.
Visning pågår från onsdag 27 maj fram till auktionsstart.

Boka en privat digital visning
I år har du även möjlighet att boka en privat digital förhandsvisning med en av våra smyckesexperter. Privat digital visning kan bokas alla dagar fram till fredag 29 maj. Maila oss på info@kaplans.se så kontaktar vi dig inom kort.

Om auktionen
Smyckekvaliten på Kaplans är känt för sitt unika utbud och lockar köpare både i Sverige och internationellt. Smyckekvaliten erbjuder kvalitetssmycken utöver det vanliga, här samlas unika smycken från eftertraktade formgivare, magnifika enstensringar, gnistrande diamanter, praktfulla ädelstenar och antika smycken. Smyckekvaliten klubbas varje vår och höst på Kaplans.