2020-05-30 14:16Pressmeddelande

Pärlor och ädelstenar var eftertraktade på dagens auktion!

Juveler med smaragder, safirer och orientaliska pärlor utmärkte sig på dagens auktion, Smyckekvaliten. Extra uppskattade bland onlinebudgivarna var de färgstarka stenarna.

- Efterfrågan för färgade ädelstenar bara stiger på den internationella juvelscenen. Här är det intensiv färg och obehandlade stenar som avgör slutpriserna. Det såg vi bland annat i budgivningen för auktionsnummer 30, en obehandlad Padparadscha safir som klubbades för 92 000 kronor, säger Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Intensivt gröna smaragder
En annan ädelsten som stod för spännande budgivning på auktionen var smaragden.
Några exempel är auktionsnummer 16, en smaragdring i platina med en 1,60 ct smaragd, Colombian minor oil som klubbades för 36 500 kronor och en antik brosch auktionsnummer 18 som klubbades för 16 200 kronor.

Orientaliska pärlor
Havets naturliga skönheter pärlor, var också något som publiken fångades av. Här var det de sällsynta orientaliska pärlorna som bjöd på rafflande budgivningar.

Auktionsnummer 15, ett pärlcollier med ett lås i platina med en 0.80 ct smaragd. Klubban föll till slut på 185 000 kronor och blev då även ett av auktionens högst klubbade föremål.

Auktionsnummer 50, ett pärlcollier med barocka orientaliska pärlor som slutade på 15 200 kronor.

Varm tack till alla våra kunder som bidrog till en spänningsfylld auktion!

Om auktionen
Smyckekvaliten på Kaplans är känt för sitt unika utbud och lockar köpare både i Sverige och internationellt. Smyckekvaliten erbjuder kvalitetssmycken utöver det vanliga, här samlas unika smycken från eftertraktade formgivare, magnifika enstensringar, gnistrande diamanter, praktfulla ädelstenar och antika smycken. Smyckekvaliten klubbas varje vår och höst på Kaplans.