2022-11-22 13:48Pressmeddelande

Oemotståndliga diamanter på Smyckekvaliten – säsongens absolut vackraste ringar

Lördag 26 november är det dags för Smyckekvaliten på Kaplans, auktionen som är känd för sitt utbud av unika juveler.

- Går du i bröllopstankar och letar efter en diamantring med det där extra, är Smyckekvaliten auktionen för dig. Auktionen bjuder på säsongens absolut vackraste ringar, flera av dem med diamanter på över 2,00 ct, tipsar Stefan Gustavsson, chef för Kaplans Smyckevärdering.

Utbudet av unika enstensringar är minst sagt imponerande på denna auktion. Du hittar ringar med design från 1900-talets första hälft fram till idag. Trendiga gammalslipade diamanter, klassiska briljantslipningar och svensk design från både Claes Giertta och Sigurd Persson.

Stefan listar ringarna du inte får missa på Smyckekvaliten

Auktionsnummer 5
Här har vi en imponerande 40-tals solitär med en maffig 3,40 ct gammalslipad diamant. Tillverkad i Stockholm av Hugo Strömdahl 1940.

Auktionsnummer 118
För alla Art Deco fantaster vill jag tipsa om den här skönheten med en gammalslipad diamant på 0,90 ct geometriskt inramad av äldre åttkantslipade diamanter.

Auktionsnummer 121
En riktigt avantgardistisk enstensring av Sigurd Persson, modernistisk, kaxig och iögonfallande. Tillverkad i Stockholm 1988 i vitt guld och med en diamant på ca 1,70 ct.

Auktionsnummer 132
Ytterligare ett exempel på en enstensring med modernt formspråk, design Claes Giertta, med spännande fattning och en gammalslipad diamant på ca 2,90 ct.

Auktionsnummer 143
En unikt designad ring med en antik droppformad diamant på ca 1,64 ct, effektfullt infattad i en v-formad skena med mindre diamanter. Tillverkad i Stockholm av Danderyds Guld 1974.

Auktionsnummer 160
Här har vi en vintagering med extra allt. Tillverkad i Sverige i mitten av 1900-talet, av platina med en mittsten på ca 1,20 ct konstfullt inbäddad i en bred ram av mindre diamanter i olika storlekar och slipningar.

Smyckekvaliten klubbas lördag 26 november med start kl. 13:00.
Samtliga föremål visas på Biblioteksgatan 5, onsdagfredag kl. 10:0018:00 samt lördag 11:0013:00. Varmt välkommen!

Läs mer om auktionen