2022-05-21 14:39Pressmeddelande

Nytt auktionsrekord i Norden - ”Klockor klubbades för 21,8 miljoner kronor”

Under lördagen klubbades säsongens Klockkvaliten på Kaplans. 104 klockor fanns till utrop från exklusiva märken som Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin och Rolex. Sammanlagt klubbades klockor för drygt 21,8 miljoner – ett nytt auktionsrekord i Norden.

Vi släppte auktionen för tre månader sedan och direkt fick vi gensvar från våra kunder med tidiga bud på de mest åtråvärda klockorna.

Hela fyra miljonförsäljningar noterades på auktionen från Patek Philippe, där modellen Nautilus återfanns bland samtliga. Dagens dyraste klocka var auktionsnummer 3, referens 5711 i roséguld, som klubbades för 2 200 000 kronor.

- Jag är jättenöjd, vilken auktion! - Vi är ett team på fem klockexperter som sedan i höstas arbetat med att ta fram säsongens bästa ur – i dag fick vi utdelning på det gedigna jobbet vi gjort!  Fantastiskt! berättar Georgios Batselas, chef för Kaplans Klockvärdering.

Med ett utbud helt rätt i tiden, kunde vi bevittna flera intensiva onlinebudgivningar världen runt. Intresset var extra stort för märket Rolex. Av auktionens 41 Rolex-klockor hittade hela 40 stycken nya ägare.

- Vi ser en stark andrahandsmarknad för klockor. Vi satte Nordiska-rekord på både våren och hösten 2021 och nu igen. Väldigt framgångsrika år för oss som auktionshus. Kaplans är den självklara platsen om man vill sälja och köpa klockor, avslutar Georgios.

Höjdpunkter från auktionen

Auktionsnummer 2, Omega Seamaster klubbades för 61 000 kronor. (Utrop 33 000 kronor)

Auktionsnummer 4, Rolex Submariner 1680 ”Tiffany Dial” klubbades för 310 000 kronor. (Utrop 190 000 kronor)

Auktionsnummer 11, Universal Genève, ”Evil Nina Rindt” klubbades för 160 000 kronor. (Utrop 80 000 kr)

Auktionsnummer 52, Rolex Datejust s.c. ”Wood Dial” klubbades för 175 000 kronor. (Utrop 42 000 kronor)

Auktionsnummer 77, Patek Philippe 3970 klubbades för 840 000 kronor. (Utrop 720 000 kronor)

Auktionsnummer 103, Rolex Day-Date 18238 klubbades för 230 000 kronor. (Utrop 200 000 kronor)

Varmt tack till alla våra kunder som deltog på lördagens auktion.
För mer information, intervjuförfrågningar eller bilder, tveka inte att höra av dig!