2021-06-05 14:46Pressmeddelande

Nytt auktionsrekord - Stark efterfrågan på antika och moderna smycken!

Vårens stora auktionshändelse för kvalitetssmycken och silverföremål resulterade i nytt auktionsrekord för Smyckekvaliten på Kaplans. Totalt klubbades 68 procent av föremålen till ett värde över 4,8 miljoner.

Auktionens mest omtalade och uppmärksammade klubbslag stod de antika och de skandinaviska smyckena för.

Det är riktigt härligt att se att de antika smyckena får intensiva budgivningar. Speciellt skandinavisk vintage och Art Deco är extra eftersökt. Vi hade några riktigt pulshöjande ögonblick där Torun Bülow-Hübe utropen klubbades, berättar Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Auktionens dyraste föremål var auktionsnummer 14, en hjärtslipad diamantring från Cartier som klubbades för 420 000 kr. En annan rafflande budgivning bjöd  auktionsnummer 68 på. Detta var en brosch formgiven 1947 av Atelier Ajour som klubbades för 24 500 kronor utrop 9 000 kronor.

Antika utrop som utmärkte sig:
Auktionsnummer 2, en antik enstensring med en gammalslipad diamant.
Klubbades för 144 000 kronor utrop 110 000 kronor.

Auktionsnummer 50, en antik ametistbrosch på 25 ct.
Klubbades för 17 800 kronor utrop 8 000 kronor.

Auktionsnummer 52, en antik fransk miniatyrbrosch.
Klubbades för 14 400 kronor utrop 4 000 kronor.

Auktionsnummer 91, ett sykit från 1700-talet slut bestående av 2 st ringar och en fingerborg. Klubbades för 27 500 kronor utrop 17 000 kronor.

Skandinaviska utrop som utmärkte sig:
Auktionsnummer 64, ett Georg Jensen collier av Torun Bülow-Hübe.
Klubbades för 38 000 kronor utrop 10 000 kronor.

Auktionsnummer 132, hänge av Torun Bülow-Hübe.
Klubbades för 50 000 kronor utrop 20 000 kronor.

Auktionsnummer 190, ett armband av Lapponia ”Carrara”.
Klubbades för 39 000 kronor utrop 29 000 kronor.

Varmt tack till alla våra kunder som bidrog till en spänningsfylld auktion!

Se hela resultatet