2020-11-27 09:46Pressmeddelande

Expertens tips: Våga köpa smycken som är antika eller vintage

Auktionsnummer 117. En maffig enstensring i platina. Auktionsnummer 117. En maffig enstensring i platina.

Gillar du tanken på att ta vara på saker från föregående generationer? Kanske återinvestera i ett vackert smycke med historia istället för att konsumera nytt?  Då ska du spana in kommande smyckesauktion på Kaplans – Smyckekvaliten.

Auktionen erbjuder totalt 236 föremål med ett smyckesutbud där vi finner juveler som är antika och vintage men även moderna föremål från kända juveltillverkare. Om du vill ha chansen att bli ensam ägare till fantastiska smycken är detta auktionen för dig. Bland annat förekommer sällsynta samlarobjekt från 1847 och framåt men också lyxiga diamantsmycken som är ”one-of-a-kind”.

Så hur ska man tänka som konsument?
Märit Bergman, smyckesexpert på Kaplans Smyckevärdering svarar.

Tittar man på de äldre smyckena, daterade antikt eller vintage så ser vi otroligt hög kvalitet och hantverksskicklighet. Många av de äldre smyckena ofta väldigt dekorativa med stora glittrande diamanter eller färgade ädelstenar som verkligen fyller ut smyckesobjektet. Smycken producerade innan maskintillverkningen är väl genomarbetade föremål, ofta har man blandat metaller både platina, guld och silver ibland i ett och samma smycke. Här får man mycket smycke för pengarna mätt i dagens mått helt enkelt.

Hur vet man om smycken är antika eller vintage?
På Kaplans anger vi detta i katalogtexten till objekten, men kika efter stämplar som anger årtal, guldsmed m.m som guidar dig till när smycket är tillverkat. Sen kan man ofta urskilja de antika smyckena på sättet ädelstenarna är slipade. Exempelvis så innehåller de äldre smyckena ofta ”gammalslipade” och ”rosenslipade” diamanter, slipningar som är ovanliga i dagens mer moderna smycken. De här äldre slipningarna gör att smyckena får ett mer unikt utseende.

Ett sista tips!
Våga köpa begagnade vigselringar – en diamant håller i generationer och handlar man sin ring på auktion kommer man få stor budget över till annat, avslutar Märit.

Diamantsmycken med historia från Smyckekvaliten.

Auktionsnummer 2
En magiskt glittrande platinaring med det där lilla extra. Ringen har hela 22 stycken åttkantslipade diamanter och en stor gammalslipad diamant på cirka 2,00 ct. En riktig fröjd för ögat!

Auktionsnummer 10
Denna ring i silver är ett unikt objekt man måste spana in. Den stora mäktiga stenen är en antikslipad diamant, 4,05 ct enligt gravyr – en riktig wow-faktor!

Auktionsnummer 24
Denna skimriga och fantastiska ring är en så kallad syskonring tillverkad i Malmö cirka 1947. Ringen är skapad i platina med två ljuvliga äldre briljantslipade diamanter, 1,86 ctv enligt gravyr.

Auktionsnummer 117
En maffig enstensring i platina som är en riktigt exklusiv juvel. Ringen är vackert prydd med en sällsynt stor briljantslipad diamant på cirka 6,40 ct och tillverkad runt 1940-talet i Stockholm.

Auktionsnummer 136
Ett viktorianskt antikt smycke från sent 1800-tal som går att dela upp i två smycken. Den mindre delen kan användas som ett underbart hänge runt halsen och den större delen som en brosch. Smycket är tillverkat i 14K guld och silver med glänsande gammalslipade diamanter.

Auktionsnummer 189
Denna antika brosch är tillverkad i både 14K guld och platina och är vackert prydd med gammal- och rosenslipade diamanter. Broschen är skapad omkring 1900 och kan även denna användas som ett fint litet hänge.

Höstens upplaga av Smyckekvaliten klubbas lördagen den 28 november kl 13:00 på Biblioteksgatan 5, Stockholm.

För mer information, intervjuförfrågningar eller bilder, tveka inte att höra av dig!

Om auktionen:
Smyckekvaliten på Kaplans är känt för sitt unika utbud och lockar köpare både i Sverige och internationellt. Smyckekvaliten erbjuder kvalitetssmycken utöver det vanliga, här samlas unika smycken från eftertraktade formgivare, magnifika enstensringar, gnistrande diamanter, praktfulla ädelstenar och antika smycken. Smyckekvaliten klubbas varje höst och vår på Kaplans.