2020-11-28 14:24Pressmeddelande

Exklusiva ädelstenar och orientaliska pärlor bidrog till auktionsrekord.

På lördagens Smyckekvaliten kunde man följa flertalet imponerande budgivningar när säsongens mest exklusiva smycken och silverföremål fick nya glada ägare.

Med det starka resultatet i hand, ser vi ett stort internationellt intresse för färgade ädelstenar, speciellt de stora obehandlade stenarna, berättar Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Extra eftertraktat var det förhandstippade auktionsnumret 15, som drog till sig stort intresse bland juvelälskarna. En brosch med en ovalslipad orange topas på 20,00 ct som ropades ut för 38 000 kronor där klubban till slut föll på 114 000 kronor.

Flertalet utrop fick onlinebudgivarnas uppmärksamhet under auktionen. Ett särskilt gott öga hade man för de gnistrande diamanterna, de färgsprakande ädelstenarna och de orientaliska pärlsmyckena.

Auktionens dyraste föremål var auktionsnummer 117 som klubbades för 210 000 kr.
En enstensring med den magnifika äldre briljantslipade diamanten på ca 6,40 ct.

Dessa utrop drog extra fokus på Smyckekvaliten

Auktionsnummer 15, en brosch men en ovalslipad orange topas på 20 ct.
Klubbades för 114 000 kronor utrop 38 000 kronor.

Auktionsnummer 23, En diamantring med en gammalslipad diamant på ca 3,32 ct.
Klubbades för 136 000 kronor utrop 70 000 kronor.

Auktionsnummer 26, ett pärlcollier med orientaliska pärlor och lås med gammalslipade diamanter från 1957. Klubbades för 52 000 kronor utrop 33 000 kronor.

Auktionsnummer 122, gammalslipade enstensörhängen på 4,30 ctv.
Klubbades för 67 000 kronor utrop 40 000 kronor.

Auktionsnummer 125, en Tiffany & Co. brosch föreställande ett lejon.
Klubbades för 43 000 kronor utrop 16 000 kronor.

Auktionsnummer 220, ovalslipad safirring på 6,50 ct med gammalslipade diamanter.
Klubbades för 49 000 kronor utrop 20 000 kronor.

Varm tack till alla våra kunder som bidrog till en spänningsfylld auktion!

Se resultat