2020-11-13 12:31Pressmeddelande

Drömmer du om en Rolex – Kaplans guidar bland auktionsobjekten på Klockkvaliten.

Imorgon lördag går höstens kvalitetsauktion av stapeln på Kaplans, Klockkvaliten den 14 november.
 – Det som utmärker den här auktionen är att vi ser väldigt många olika och ovanliga Rolex modeller som är eftertraktade på marknaden och som köpare dessutom tenderar att sukta lite extra mycket efter, säger Georgios Batselas chef för Kaplans Klockvärdering.

Rolexklockor som du inte får missa den 14 november
Det lyxiga klockmärket Rolex har länge varit en stor favorit hos många klockfantaster och hamnat högt upp på önskelistan hos samlare och köpare världen över. På säsongens Klockkvaliten finns nu chansen att slå till på 40 Rolexklockor av olika modeller och tillverkningsår - några riktigt unika guldkorn finns även för den invigde samlaren.

Kul kuriosa är att många modeller har fått smeknamn efter sina utseenden, allt från seriefigurer till kända dryckesvarumärken. Till exempel har vi 3 ”Root Beer” i olika utförande, uppkallade efter den klassiska läskedryckens färg och auktionsnummer 116 en ”Pepsi” med så kallad ”Gilt Underline Dial” från 1963.

På auktion hittar vi de välkända gröna seriefigurerna som dessutom tenderar att bli extra attraktiva på marknaden då de endast producerades under begränsad tid, ”Kermit” och ”Hulk”. Om hjärtat slår lite extra för serietemat så finns även ”Batman” med på auktionen, en klocka vars färger går i blått och svart.

Gillar man vintage, patina och är ett hängivet James Bond fan ska man spana in nummer 107, en James Bond Submariner från 1958 med ”Chapter Gilt Dial" alternativt auktionsnummer 113, en GMT-Master från 1956 som också figurerat i filmernas värld.

Se alla Rolex på auktionen
Se hela auktion

Klockkvaliten klubbas den 14 november kl. 13:00 på Biblioteksgatan 5, Stockholm.

För mer information, intervjuförfrågningar eller bilder, tveka inte att höra av dig!