2020-10-01 09:48Pressmeddelande

Dags för auktionen att ha koll på – Klockkvaliten på Kaplans!

Nu avslöjar vi de första numren från höstens stora klockauktion, men det finns fortfarande chans att vara med och sälja. Vi tar emot objekt fram till 9 oktober.

– Jag känner mig riktigt exalterad. Varje säsong ser vi med extra spänning fram emot att få presentera startfältet på Klockkvaliten. Vi vet ju att det finns ett enormt stort klockintresse där ute och auktionen rymmer några riktiga guldkorn. Men vi söker fler! säger Georgios Batselas, chef för Kaplans Klockvärdering.

Precis som det ska vara på Klockkvaliten erbjuds klockälskaren den ultimata kombinationen av ovanliga modeller, intressanta NOS-klockor och objekt med särskilt eftersökta referensnummer, alla handplockade specifikt till denna auktion.

– Varje vår och höst ser vi till att samla säsongens allra bästa klockor. Äger man en klocka som man vet är unik är Klockkvaliten helt rätt tillfälle att sälja den på!  Klockor med speciella komplikationer, eftertraktade referensnummer eller banbrytande design är fortfarande de mest åtråvärda objekten, fortsätter Georgios Batselas.

Georgios listar tre vintageklockor från auktionen som är väl värda att spana in:

Auktionsnummer 3
En Universal, Genève, Polerouter från ca 1958 med den ovanliga och mycket charmiga bruna urtavlan, en s.k. "Tropical Dial". ”Tropical Dial” kallas de urtavlor som en gång i tiden varit svarta men som med tiden ändrat färg till brunt. Denna hett eftertraktade färgförändring gör auktionsnummer 3 extra speciell.

Auktionsnummer 20
Breitling, Geneve, Kronometer Stockholm, "765 AVI", "Double Signed", från ca 1960. Det här är en mycket ovanlig och attraktiv samlarklocka, en Breitling med s.k. ”Double Signed” urtavla med Kronometer Stockholm. Det finns endast ett fåtal kända exemplar i världen med dubbel-signerad urtavla, vilket gör den här klockan riktigt intressant.

Auktionsnummer 45
ROLEX, Oyster Perpetual, Submariner (200m=660ft, Swiss-T<25), s.k. ”Underline Dial”, "Gilt-Meter First", Ref nr. 5513, från 1963. Denna tidiga tritiumtavla har en s.k. ”Underline”, dvs. den markering som Rolex själva använde på urtavlan för att testa den nya lysmassan när de bytte ut radium mot tritium. Dessa blir allt ovanligare att hitta på marknaden idag.

Har du en klocka som du vill sälja?
Tveka inte att kontakta oss, inlämning pågår fram till fredagen den 9 oktober.
Klockkvaliten klubbas lördagen den 14 november kl 13.00 på Biblioteksgatan 5, Stockholm.

Se redan inkomna objekt
Se mer information om vad vi söker

För mer information, intervjuförfrågningar eller bilder, tveka inte att höra av dig!