2024-03-21 11:57Nyheter

Vi söker exklusiva smycken

Nu söker vi kvalitetssmycken till vår kommande auktion – Smyckekvaliten. Till auktionen söker vi allt från antikt och vintage till modern design. Van Cleef & Arpels, brosch, 18K guld, ametister, koraller, 28 briljantslipade diamanter, ca 1970.

På de senaste kvalitetsauktionerna har framför allt den skandinaviska designen tillsammans med moderna märkessmycken bidragit till de högsta försäljningssiffrorna.

– Skandinavisk design är känt för sitt igenkännbara formspråk och höga kvalitet. Kombinationen av naturnära former och stilrena linjer förknippas med tidlös elegans och lockar köpare världen över, säger Stefan Gustavsson chef för Kaplans Smyckevärdering.

Bland den skandinaviska designen är det några formgivare som sticker ut i popularitet. Namn som Ole Lynggaard, Georg Jensen, Torun Bülow-Hübe och Wiwen Nilsson är alltid eftertraktade på våra auktioner.

– Om du har vintagesmycken från något av dessa märken och vill sälja, ta chansen och besök oss för en värdering. Många gånger rör det sig om samlarobjekt som kan betinga höga summor på auktion, säger Stefan.

Intresset är fortsatt stort för internationella märken som Cartier, Van Cleef & Arpels, Tiffany & Co. Högkvalitativa material och ett innovativt designarbete resulterar i signaturstarka smyckekollektioner som uppskattas i generationer.

– Från höstens auktion finns ett bra exempel på en väldigt lyckad försäljning från Cartier. Ett limiterat hänge ”I Love You Puzzel” gick från 12 000 kr till klubbslag på 76 000 kr. Hänget var framtaget för Cartiers 150-årsjubileum och endast tillverkat i 150 exemplar. Det är precis det här som samlarna eftersöker! avslutar Stefan.

Smyckekvaliten klubbas den 8 juni på Biblioteksgatan 5 i Stockholm.