2018-05-21 10:22Nyheter

Succé på Klockkvaliten!

null

I lördags gick en rad dyrgripar under klubban på Klockkvaliten. Intresset för vintageklockor har ökat rejält de senaste åren. Vilket inte minst märktes på Klockkvaliten, vårens auktion för vintage- och samlarur som bjöd på många nervkittlande ögonblick. Den här gången bestod katalogen av 188 klockor, med utropspris från 1 000 kronor upp till 550 000 kronor.

Ett nytt rekord sattes då 99 procent av auktionens föremål såldes och många klockor klubbades högt över utrop. En av lördagens stora snackisar såldes till förmån för Barncancerfonden.

– En specialversion av Omega Speedmaster Speedy Tuesday, tillverkad i endast 2012 exemplar. Klockan skänktes av Petter Berggren på Bo Berggren urhandel, och hela auktionssumman går oavkortat till Barncancerfonden. Det innebär att 75 650 kronor nu kommer att skänkas till deras viktiga arbete, säger Georgios Batselas, klockchef på Kaplans.

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av Kaplans Auktioner och systerbolaget Kaplans Guldsmedsverkstad. Kaplans Auktioner är Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor. Kaplans Guldsmedsverkstad är en exklusiv guldsmedsaffär som finns i samma lokaler som auktionshuset. Till oss kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor.