2021-05-12 08:42Nyheter

Klockor i världsklass - Klockkvaliten 22 maj

Den 22 maj går Kaplans Klockkvaliten, klockauktionen för finare klockor och ur, av stapeln. Kaplans har under lång tid auktionerat ut klockor av världsklass och kunnat erbjuda klockentusiasten den ultimata kombinationen av samlarklockor och kvalitetsur. Något som även överensstämmer med Klockkvaliten i vår där ovanliga modeller, sällsynta NOS-klockor och vintageklockor finns att tillgå.

Det här kan vara den häftigaste auktionen på länge! Vi har en fantastisk blandning mellan sällsynta vintageklockor och några av de exklusivaste moderna klockorna just nu på marknaden,” säger Georgios Batselas chef för Kaplans Klockvärdering.

På auktionen hittas klockor från märken som Rolex, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Richard Mille m.fl. Klockkvaliten har 98 objekt med utrop från 10 000 kronor ända upp till 820 000 kronor.

Ett av de mest uppmärksammade auktionsnumren är nummer 24 en Longines Flyback-kronograf. Denna klocka är så nära en NOS-klocka man kan komma och är i så gott som nyskick trots att den är från 1949. Kronografen har den kända calibern: 13 ZN.

Vi finner även ett exemplar av den sanna samlarklockan Omega Speedmaster s.k. ”Ultraman” från den japanska tv-serien med samma namn. Utmärkande för denna klocka är den orangea kronografvisaren och att den endast tillverkades under år 1968. Exemplaret på Klockkvaliten som har auktionsummer 14 är dessutom i ett exceptionellt samlarskick och kommer med tillhörande ”Extract from the Archives”.

Likaså auktionsnummer 19, en Rolex, Submariner, som är en modern klassiker i utstickande utförande. Hela klockan är i guld med den exklusiva urtavlan i Lapis Lazuli. Dessa ovanliga urtavlor i Lapis Lazuli har under de senaste åren varit mycket eftertraktade på grund av dess exklusivitet. De gick endast att beställa under en kort tid i början av nittiotalet och urtavlan var då ett kostsamt tillval.

En annan intressant klocka på auktionen är auktionsnummer 57 en Patek Philippe Nautilus, Annual Calendar, Moon Phases med "Tiffany & Co. Dial". Där det prestigefyllda klockmärket samarbetat med det amerikanskt juvelerarföretaget Tiffany & Co. och skapat kanske det mest kraftfulla partnerskapet inom klockor.

Slutligen auktionsnummer 67, designikonen Nautilus, som är världens mest eftertraktade sportklocka i stål. Modellen debuterade 2006 för att fira Nautilus 30-årsjubileum och har varit i produktion fram tills nu. Patek Philippe annonserade att den klassiska modellen Ref 5711 med blå urtavla skulle upphöra i produktion, vilket fått andrahandsmarknaden att sukta än mer efter denna klocka. Patek Phillipe har dock släppt referensen på nytt, med grön urtavla denna gång.

Budgivningen är i full gång och visar redan nu på ett överväldigande intresse för klubbauktionen, som klubbas i auktionssalen på Biblioteksgatan 5 eller online, 22 maj kl. 13 CEST.