2024-10-16 10:02Pressmeddelande

Välkommen på visning – Modeexperten tipsar om 5 väskor!

Imorgon öppnar visningen av Modekvaliten på Kaplans. Höstens auktion erbjuder 167 handplockade objekt som inkluderar allt från ikoniska väskor till exklusiv sportutrustning.

Vi är stolta över att kunna erbjuda en unik samling av modeföremål som representerar det bästa inom modevärlden. Utbudet är noggrant utvalt och kombinerar tidlös elegans med dagens största trender, vilket gör höstens auktion extra spännande, berättar Isabelle Käck Wedelin, tf. modechef på Kaplans.

Bland höjdpunkterna finns välkända väskmodeller som inte bara fångar ögat, utan även representerar olika kapitel ur modehistorien. Nedan tipsar Kaplans modechef om fem utrop från auktionen perfekta för alla som vill uppdatera garderoben med något alldeles extra inför hösten.

Hermès, Birkin 35. En ikonisk väska i en unik färg Electric Blue Epsom. Efter att Hermès introducerade Birkin år 1984 har modellen blivit en ikon inom modevärlden. Den har fått sitt namn efter skådespelerskan Jane Birkin som även ska ha gett inspiration till dess design. Auktionsnummer 16.

Louis Vuitton, Alma. En tidlös väska, här i en sofistikerad kombination av svart och silver. Denna omåttligt populära väska har tilltalat både vintage-entusiaster och modeälskare i generationer. Modellen lanserades på 1930-talet och har förekommit i en rad olika utföranden. Auktionsnummer 29.

Balenciaga, Hourglass Small. Väskan kombinerar klassiska och moderna element med sin kurviga form. Designen är inspirerad av Cristóbal Balenciagas ikoniska kavajer som skapar en timglassilhuett. Första versionen av väskan lanserades 2019 med en design liknande märkets baguett bag. Auktionsnummer 80.

Chanel, Flap Bag Tweed. Med sin unika blandning av lyxigt material och klassisk design fortsätter Chanel Flap Bag i tweed att vara ett eftertraktat modeval och samlarobjekt. Väskan är utsmyckad med det ikoniska CC-låset och den igenkännbara kedjeremmen som kan bäras över axeln eller tvärs över kroppen. Auktionsnummer 116.

Bottega Veneta, The Pouch. En statementväska som kombinerar varumärkets minimalistiska estetik med en lekfull färgpalett. Mop Effect Lemon har en mjuk siluett och livfull färg vilket ger den en modern och iögonfallande look. Denna väska fångar både samtida trender och tidlös elegans vilket gör den populär bland modeentusiaster. Auktionsnummer 122.

Missa inte chansen att se alla objekt innan auktionen startar.  Besök visningen på Biblioteksgatan 5 i Stockholm där du kan prova alla objekt. Under visningen finns våra experter på plats för att svara på dina frågor.

Visningen har öppet:
Torsdag kl 10-18
Fredag kl 10-18
Lördag kl 11-13

Auktionen startar lördag 19 oktober kl 13.

Välkommen att upptäcka höstens exklusiva samling där mode och sportmemorabilia möts!

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av verksamheter kopplat till handeln med kvalitetsvaror - smycken, klockor, ädelstenar och mode. Mest känt är Kaplans Auktioner, där auktionsverksamheten är ledande i Norden på klockor, smycken och mode. Kaplans finns på den anrika adressen Biblioteksgatan 5 i Stockholm, där butiks- och auktionsverksamhet huserar tillsammans med Kaplans Guldsmedsverkstad. Till Kaplans kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor. Genom att vi i ett hus samlar alla våra tjänster/bolag har vi möjligheten att erbjuda våra kunder unika lösningar till mycket konkurrenskraftiga priser.

Marlene Fuksa
Marlene Fuksa