2013-11-14 13:00Pressmeddelande

Klockkvaliten hos Kaplans sätter ny standard

null

Hos alla klockkonnässörer är Kaplans Auktioners Klockkvaliten med rätta en riktig höjdpunkt som inträffar två gånger om året. Höstens auktion blev som väntat inget undantag. Detta tillfälle hade Kaplans skapat en mycket intressant och bred auktion med objekt som tilltalade en stor publik.

Efterfrågan på Rolex sportklockor av äldre snitt håller i sig och det visade sig tydligt även vid detta tillfälle, då utropsnummer 33 en Rolex Daytona s.k. Paul Newman från cirka 1969 såldes för hissnande 1 350 000 kr.

Ett annat hett eftertraktat märke bland klockintressenter är naturligtvis Patek Philippe som ibland kallas för klockornas nummer ett. Kaplans kunde vid det här tillfället presentera två modeller i stål vilket är sällan förekommande. Uttrycket "stål är det nya guldet" som figurerar i samlarkretsar när det gäller Patek visade sig stämma över förväntan då en av de två manuella Patek Philippeklockorna från ca 1969 klubbades för 82 000 kr (Utrop nr. 49)

Ett intressant objekt som fanns med var utropsnummer 29 - ett solur från cirka 1690. Verkligen ett  historiskt föremål. Klubbades för 17 000 kr till en internationell budgivare.

Det enorma intresset för ovanliga och eftertraktade samlarklockor är här för att stanna. Det visas tydligt av det rekordartade resultatet på 89 procent av objekten sålda samt ett totalt belopp på drygt 3,8 miljoner kronor. Samlare och vanliga intressenter är väl medvetna om värdet på dessa klockor både som konstföremål och investeringsobjekt menar Tony Frank chef på Kaplans Klockvärdering.

____________________________________________________________________________________

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av Kaplans Auktioner och systerbolaget Kaplans Guldsmedsverkstad. Kaplans Auktioner är Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor. Kaplans Guldsmedsverkstad är en exklusiv guldsmedsaffär som finns i samma lokaler som auktionshuset. Till oss kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor.

Genom att vi i ett hus samlar värderingstjänster, auktioner, butiksförsäljning samt guldsmedsverkstad har vi förmåga att erbjuda våra kunder unika lösningar till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 138 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.