2023-11-04 17:17Pressmeddelande

Historisk försäljning på Kaplans

Klockkvaliten bjöd på flertalet spännande budgivningar där klockkonnässörer världen över deltog. Auktionen presenterade 105 utrop från exklusiva märken som Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin och Rolex. Sammanlagt klubbades klockor för drygt 11,8 miljoner kronor och 96 % av klockorna fick nya ägare.

- Jag är supernöjd över auktionsresultatet. Vi såg ett stort förhandsintresse och en fullsatt auktionssal samt telefonbud ledde till en liveauktion med flera intensiva budgivningar, säger Georgios Batselas, chef Kaplans Klockvärdering.

Extra eftertraktade var vintageuren. En av auktionens höjdpunkter var en historisk klocka från italienska Panerai, som klubbades för 760 000 kronor.

- Så vitt jag vet, har det aldrig tidigare sålts en så gammal Panerai på en auktion i Skandinavien, fortsätter Georgios.

Något annat från förr som fick uppmärksamhet på auktionen var fickur från början av 1900-talet. Auktionens högst klubbade fickur var auktionsnummer 90. Uret i 18K guld med kalenderfunktion klubbades för 110 000 kronor. Utropet på klockan var 55 000 kronor. Auktionsnummer 82, ett fickur från Vacheron & Constantin, bjöd även den på en spännande budgivning och klubbades för 62 000 kronor.

Ett av auktionens högsta klubbslag blev auktionsnummer 89, Patek Philippe, Aquanaut Travel Time som klubbades för 630 000 kronor.

På auktionen fanns flera Omega Speedmaster i olika utföranden. En som utmärkte sig i budgivningen var auktionsnummer 2, “Pre-Moon” som klubbades för 94 000 kronor.

Många budgivare letade efter mer speciella och unika klockor. Ovanliga boettformer och intressant proveniens ledde till flera intensiva budgivningar. Auktionsnummer 73 Audemars Piguet, Classic Day-Date Automatic Moonphase klubbades för 74 000 kronor. Ett annat exempel är auktionsnummer 69, Patek Philippe Golden Ellipse som klubbades för 61 000 kronor.

Det finns ett fortsatt intresse för eleganta och välgjorda smyckesur. För auktionsnummer 8 var budgivningen i full gång redan innan auktionsstart. Uret från Piaget är i 18K guld/vitguld med en urtavla i Rhodochrosite och klubbades för 56 000 kronor.

Två andra klassiska damur som fick höga klubbslag var auktionsnummer 5, Audemars Piguet, Royal Oak Lady i 18K guld. Den klubbades för 70 000 kr. Vidare har vi auktionsnummer 15, Rolex Datejust i 18K guld. En intensiv budgivning ledde till ett klubbat belopp på 90 000 kronor.

Auktionen på Biblioteksgatan 5 denna lördag blev säsongens bästa klockauktion.

Varmt tack till alla våra kunder som deltog på auktionen!

Se resultat