2019-05-20 13:31Pressmeddelande

Fem tips - så lyckas du med ditt auktionsköp!

null

Handla på auktion och få en både spännande och hållbar köpupplevelse. Med budgivning online har det blivit ännu enklare att ta del av ett både anrikt och rafflande sätt att shoppa. Spelreglerna är enklare än vad många tror - dessutom bidrar du till att klockor, smycken och accessoarer får ett andra liv.

Kaplans ger dig fem tips

1. Bekanta dig med det nya sättet att shoppa

Besök en auktion utan att nödvändigtvis ha för avsikt att köpa något eller följ direktsändningar online. När det hettar till kring ett särskilt föremål är det nästan lika spännande att vara åskådare som att ta del av budgivningen. Skapa sedan ett kundnummer för att kunna delta på auktionerna.

2. Gå på visning

Föremål som säljs på auktion visas från och med dagen innan auktion fram till auktionsstart, så ta chansen att prova föremålen och försäkra dig om objektets skick.

3. Bestäm din budget

Bestäm redan innan vad du max vill lägga, oavsett om du väljer att sitta hemma framför datorn eller vara på plats i auktionssalen. Och glöm inte att räkna med avgifter och provisioner som tillkommer när du handlar på auktion.

4. Utropspris, lägsta pris och inropspris

Utropspriset ger en fingervisning om vad slutsumman kan komma att landa på och är baserat på tidigare försäljningar. Lägsta pris är det lägsta pris säljaren är villig att sälja för. Det slutgiltiga inropspriset kan bli både högre och lägre än utropspriset, beroende på hur intresset för objektet ser ut.

5. Budgivning

Väljer du att bjuda på plats i auktionssalen behöver du hämta ut en spade innan auktionen. Spaden räcker du upp när du är beredd att höja priset. Om flera höjer sina spadar samtidigt höjer auktionsförrättaren priset successivt tills en vinnare av budgivningen utsetts. Samma sak gäller budgivning online, men då loggar du istället in och trycker på knappen för varje budhöjning. Buden följer en budstege med fasta belopp för varje höjning, dessa kan se olika ut på olika auktionshus. Kom ihåg – på auktion är varje bud bindande!

Läs hela artikeln på kaplans.se

Se nästkommande auktion för smycken

____________________________________________________________________________________

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av Kaplans Auktioner och systerbolaget Kaplans Guldsmedsverkstad. Kaplans Auktioner är Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor. Kaplans Guldsmedsverkstad är en exklusiv guldsmedsaffär som finns i samma lokaler som auktionshuset. Till oss kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor.

Genom att vi i ett hus samlar värderingstjänster, auktioner, butiksförsäljning samt guldsmedsverkstad har vi förmåga att erbjuda våra kunder unika lösningar till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 200 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.

Ämnen: Auktion