2022-09-14 07:19Nyheter

Expertens tips: Hitta väskor och accessoarer på auktion

Kanske drömmer du om en väska från Gucci, Chanel eller Louis Vuitton? Då ska du spana in våra modeauktioner på Kaplans. Att handla på auktion är ett superbra sätt att enkelt uppdatera garderoben, som dessutom gynnar både plånboken och miljön.

- Jag skulle vilja tipsa alla om att kika in på en av våra auktioner innan man ger sig ut på jakt efter en ny väska. Märkesväskor är så gediget tillverkade och av så hög kvalitet att de håller i generationer, säger Tove Enström chef för Kaplans Modevärdering.

Säsongens stora modeauktion Modekvaliten den 17 september, innehåller flera av de mest populära modellerna från Gucci, Louis Vuitton, och Hermès. Och är det en klassisk svart Chanelbag du drömmer om, är det på Modekvaliten du ska kika in.

Köpguide – Tove listar, så lyckas du med ditt köp

Största fördelen med att handla mode begagnat?
Framför allt är det prisskillnaden. Vi ser att många av de stora modehusen höjt priserna de senaste åren och på auktion kan du fynda. Du hittar produkter i jättefint skick till hälften av nypriset.

Hur vet man att föremålen är äkta?
Våra experter kontrollerar alla objekt innan auktion och vi garanterar alltid äktheten och det som anges i beskrivningen. För väskor kan det även följa med ett certifikat där det går att utläsa äktheten genom ett serienummer för tillverkning. Känner man sig osäker eller har några frågor är det bara att höra av sig till oss.

Blir inte väskorna slitna med åren?
Många som äger en dyr väska är väldigt duktiga på att ta hand om dem. I vissa fall syns knappt spår av användning på de väskor vi får in även om väskan skulle ha några år på nacken. Sen finns det väskor som till och med får mer charm och karaktär av användning, tycker jag. Ett bra exempel är Louis Vuittons modeller där lädret mörknar och blir så där härligt följsamt av användning. I regel är märkesväskorna tillverkade i så bra material och av så hög kvalitet att de slits ”fint” med åren.

Vad ska jag tänka på innan jag köper begagnat?
När man handlar på auktion är det viktigt att kontrollera skicket på varan innan man lägger ett bud. Vår visning är till för att man ska kunna titta närmare på det man är intresserad av. Alla är välkomna in och vi bjuder gärna på mer kunskap om objekten och svarar på frågor för att du ska känna dig trygg med ditt köp.

Är du nyfiken på hur det går till att handla på auktion?
Läs vår auktionsguide här

Missa inte höstens stora modeauktion
Modekvaliten klubbas lördagen den 17 september kl 13:00 på Biblioteksgatan 5, Stockholm.