2024-10-21 12:02Nyheter

Auktionsresultat Modekvaliten – populära väskor just nu!

Miniväskornas popularitet fortsätter. Auktionsnummer 40, en Louis Vuitton, Mini Pochette Accessoires såldes för över dubbla utropspriset.

Under lördagens kvalitetsauktion Modekvaliten kunde man följa flertalet spännande budgivningar där stilsäkra modeaccessoarer hittade nya ägare. Höstens auktion bjöd på 167 handplockade objekt, där väskor från Hermès, Chanel och Louis Vuitton drog till sig extra uppmärksamhet.

Bland auktionens höjdpunkter återfanns väskor från det exklusiva franska märket Hermès. Auktionsnummer 82, en Birkin 25 i den eftertraktade färgen Gold Taurillon, klubbades för 185 000 kronor. Auktionsnummer 99, en klassisk Kelly 32 i svart, klubbades för 120 000 kronor.

– Modeälskare i generationer har fascinerats av Hermès ikoniska Kelly- och Birkinväskor. Att säkra ett exemplar direkt från butiken kan vara en utmaning då väntelistorna är långa. För den som vill slippa stå på kö är auktioner ett utmärkt alternativ för att köpa sin drömväska. Helgens auktionsresultat understryker den fortsatt höga efterfrågan på Hermès-väskor på andrahandsmarknaden, säger Isabelle Käck Wedelin, tf. modechef på Kaplans.

Att miniväskornas popularitet fortsätter är något som tydligt speglades i klubbslagen. Här var det inte bara Hermès, utan även Chanel och Louis Vuitton som visade på imponerande klubbslag. Hermès Evelyne (auktionsnummer 35) och Chanels ikoniska Mini Round (auktionsnummer 87) översteg sina utropspriser markant. En annan miniväska som drog stor uppmärksamhet och såldes för över dubbla utropspriset var auktionsnummer 40, en Louis Vuitton, Mini Pochette Accessoires.

– Miniväskornas praktiska storlek och trendiga utseende har gjort dem till en favorit bland unga modeentusiaster. Vi ser även att det välkända monogrammet från Louis Vuitton fortsätter att vara ett populärt val, fortsätter Isabelle.

Ur sportsamlingen utmärkte sig ett exklusivt samlarobjekt för fotbollsentusiasten – ett par fotbollsskor, burna och signerade av Zlatan Ibrahimović. Auktionsnummer 147, klubbades för 15 200 kr. Med skorna kom även en specialutgåva av Ibrahimovićs självbiografi signerad av författaren David Lagercrantz.

Varmt tack till alla våra kunder som deltog på Modekvaliten!
Se hela resultatet

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av verksamheter kopplat till handeln med kvalitetsvaror - smycken, klockor, ädelstenar och mode. Mest känt är Kaplans Auktioner, där auktionsverksamheten är ledande i Norden på klockor, smycken och mode. Kaplans finns på den anrika adressen Biblioteksgatan 5 i Stockholm, där butiks- och auktionsverksamhet huserar tillsammans med Kaplans Guldsmedsverkstad. Till Kaplans kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor. Genom att vi i ett hus samlar alla våra tjänster/bolag har vi möjligheten att erbjuda våra kunder unika lösningar till mycket konkurrenskraftiga priser.

Marlene Fuksa
Marlene Fuksa